Aikuisten tuntikuvaukset

Tuntikuvaukset ovat tarjolla myös tulostettavassa muodossa.

Aamujumppa

   

Kevyt, koko kropan herättelevä aamutunti. Tunti koostuu alkulämmittelystä, monipuolisista lihaskuntoliikkeistä sekä pitkistä venyttelyistä. Aloita aamusi pirteästi aamujumpalla!

Aamutreeni

Helppo, mutta tehokas treeni aamuun ennen työpäivää.  Sykkeen nostoa, lihaskunto-  ja  toiminnallisia harjoitteita oman kehon painolla.  Loppuun venyttelyt.

Afrikkalainen tanssi

Lämmintunnelmaisella tunnilla virkistyy koko keho ja mieli.  Rento ilmapiiri, helpot liikkeet ja hauska rytmikäs musiikki saavat taatusti hien pintaan ja hymyn huulille.  Tunti sisältää lämmittelyn, irrottelun ja jäähdyttelyn ja se sopii kaikentasoisille liikkujille.

Afrotanssi

Afrotanssi on hauskaa ja tehokasta liikuntaa, joka virkistää kehoa ja mieltä, vahvistaa lihaksia sekä lisää liikkuvuutta ja koordinaatiokykyä. Tanssi tarjoaa energiaa ja monipuolista liikuntaa kaikenikäisille ja –kokoisille, myös miehille.

Äijäklubi/miesten kuntojumppa

Peruskuntojumppaa “äijille”.  Alkulämmittelyt, lihaskuntoliikkeitä ja loppuvenyttelyt. Tunnille varusteiksi jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

Aikuisbaletti

Tunnilla kehitetään kehon liikkuvuutta, ryhtiä ja tasapainoa klassisen baletin liikkeitä hyväksi käyttäen.

Balletone

Balletone on moderni tanssillinen tunti, johon on otettu ideoita muun muassa baletista ja pilateksesta. Tunnit perustuvat tehokkaisiin liikkeisiin, jotka lisäävät kestävyyttä, notkeutta ja voimaa. Balletone parantaa kehon tasapainoa, ryhtiä ja opettaa löytämään sekä käyttämään kehon syviä lihaksia.

Core

Core-tunnilla painopiste on keskivartalossa ja tukilihaksissa. Vatsalihakset, syvät lihakset ja selkälihakset voimistuvat ja liikkuvuus paranee. Liikesarjoihin kuuluvat mm. lankut, vatsarutistukset, jalkojennostot maaten, punnerrukset, sillat, nostot ja venytykset, jotka keskittyvät vatsaan, kylkiin ja selkään. Core on loistava treeni alaselkäkivuista kärsiville.

Dance & Core

45min tanssillinen osuus, jonka jälkeen 15min tiukka keskivartalotreeni.

Fascial

FasciaTraining on fysioterapeutti Anne Purasen ja fysioterapeutti Henna Varosen kehittämä tuntikonsepti.  Harjoitteet perustuvat tutkimustietoon sekä fysioterapeuttien ammattitaitoon ja kokemukseen lihaskalvojen hoidosta ja harjoittelusta käytännössä.  Painopiste on dynaamisessa (aktiivisesti suoritettu venytys) liikkuvuusharjoittelussa.  Harjoitteet tehdään rauhallisesti kaikille seitsemälle lihaskalvoketjulle.  Lihaskalvoketjut huomioiva toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu parantaa koko kehon liikkuvuutta ja voimantuottoa kokonaisuutena.  FasciaTraining antaa eväitä toiminnallisesti vahvan kehon harjoitteluun, lihashuoltoon sekä tuki- ja liikuntaelinongelmien itsehoitoon.

Foam Roller

Kehonhuoltoa koko vartalolle.

Tunti tarjoaa keholle parasta lihashuoltoa; palautata pehmytkudosten eheyden helposti, vaivatta ja turvallisesti. Rullaukset tehdään oman kehon painolla  Foam Rolleria vasten. Rullan avulla hierotaan ja venytetään pehmytkudoksia ja laukaistaan siten lihasten ja lihaskalvojen jännityksiä tehokkaasti.

Tunnille mahtuu 24 osallistujaa, joten paikka tulee varata etukäteen netissä.  Oman rullan kanssa voi osallistua ilman paikkavarausta.

Gym Ladies

Perinteiseen naisvoimisteluun pohjautuvaa liikuntaa.  Ryhmä harjoittelee ohjelmakokonaisuuksia, joita esitetään seuran omissa tilaisuuksissa sekä muissa tapahtumissa koti- ja ulkomailla.  Uudet harrastajat lämpimästi tervetulleita!

Heart & Fit

45 minuutin pituinen tunti sisältää  oman kehon painolla tehtäviä lihaskuntoliikkeitä kuten punnerruksia ja burbeita sekä sykkeen kohotusta esim. juoksuspurteilla. Tunti on teholtaan raskas, mutta vaihtoehtoja hyödyntämällä siitä saa nautittavan ja hyödyllisen monentasoisille liikkujille.Heart & Fit tunti on suunniteltu Suomen Voimisteluliiton jäsenseuroille. Tunti  perustuu korkeatehoiseen intervalliharjoitteluun (high-intensity interval training,  HIIT), jota voimisteluseuroissa on jo pitkään hyödynnetty. Heart & Fit -tunti sopii perusterveille kuntoilijoille. Move it!

 

Heart & Spine

Taidokkaalla ja tehokkaalla keppijumpalla laitetaan selkärangan kurvit kuntoon ja houkutellaan oikeat lihasryhmät mukaan upean ryhdin peruspilareiksi.  Tässä jumpassa saat sekä aerobisen harjoittelun että liikkuvuuden ja liikehallinnan palaset liikuntapiirakasta!  Tavoitteena on vahvistaa lantion ja keskivartalon seutua, huolehtia selkärangan liikkuvuudesta sekä herätellä asentoaisti terävimmilleen.

Helppojumppa

Aloittelijoille ja ylipainoisille suunnattu liikuntaryhmä.  Sopii hyvin myös odottaville äideille.  Alkuverryttelyt, lihaskuntoliikkeitä ja loppuvenyttelyt.  Varusteena jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo

HIIT

HIIT on tehotreeni, jossa syke on tarkoitus saada lähelle maksimisykealuetta ja se on erittäin tehokas keino nimenomaan rasvan polttoon.  Treeni sopii niin kuntoilijoille kuin urheilijoillekin.

Hyvä aamu

 

Hyvä aamu on rauhallinen, mutta tehokas keskivartaloa herättelevä tunti, jossa 15 min lämmittely, lihaskuntoa pilatestyyppisillä harjoituksilla ja lopuksi venyttelyä. Aloita aamu Hyvällä aamulla!  

Intervalli-body ja intervalli-step

Helpohko askelsarja ja lihaskunto vuorottelevat.  Loppuvenyttelyt.  IV-step-tunnilla käytössä step-lauta.  Sopii lajia harrastaneille. Varusteina tunnilla jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

Itämainen kuntotanssi

Jokaisella tunnilla kehoa avaava ja lämmittävä verryttely, liikkuvuutta parantava perusliikeratojen läpikäynti, itämaisen tanssin tekniikan harjoittelua ja pieniä liikeyhdistelmiä ja sarjoja.  Loppuravistelut ja venyttelyt kuuluvat myös aina tuntiin.  Itämainen tanssi vetristää kehoa ja mieltä, ylläpitää kuntoa ja auttaa löytämään uusia lihaksia.  Se auttaa monilla niska-selkä-hartiavaivoihin ja parantaa koordinaatiokykyä ja kehon hahmotusta.  Kutsutaanpa itämaista tanssia aivojumpaksikin!  Tunnilla tanssitaan pehmein tossuin tai paljain jaloin – toki lenkkareissakin voi olla, jos se on omille jaloille välttämätöntä.

Itämaisen tanssin jatkotunti

Itämaista tanssia vähintään alkeet osaaville tai muuten paljon tanssineille.  Jokaisella tunnilla kehoa avaava ja lämmittävä verryttely, liikkuvuutta parantava perusliikeratojen läpikäynti, itämaisen tanssin tekniikan harjoittelua ja pieniä liikeyhdistelmiä ja sarjoja.  Loppuravistelut ja venyttelyt.  Jatkotunnilla kerrataan ja opetellaan tekniikkaa ja opitaan ainakin yksi uusi koreografia, joka päästään mahdollisesti esittämäänkin seuran näytöksissä.  Tunnilla tanssitaan pehmein tossuin tai paljain jaloin – toki lenkkareissakin voi olla, jos on omille jaloille välttämätöntä.

Jooga

Rauhallista ja lempeää hathajoogaa. Tunti koostuu joogan perusliikkeistä eli asanoista. Asanoita tehdään hengityksen rytmissä.

Hathajoogan tavoitteena on tasapainottaa keho ja mieli sekä ylläpitää elinvoimaa ja terveyttä. Harjoitusten myötä mieli rauhoittuu, keskittymiskyky paranee ja keho vahvistuu. Hathajooga rentouttaa ja edistää hyvää unta.  Hathajooga sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta.

Kangoo Jumps

Kangoo Jumps -tunnilla treenataan hyppyjalkineet jalassa.  Kengät ovat minitrampoliinin tapaiset, joten harjoittelu on erittäin nivelystävällistä.  Luvassa hauska ja vauhdikas tunti, jossa kalorit palavat!  Jalkaan kannattaa laittaa pitkävartiset sukat.

Veronica

Kenkien vuokra sisältyy kurssimaksuun.

Kehonhuolto

Hyvän olon tunti, jolla kireydet saavat kyytiä ja koko keho kiinteytyy ja vahvistuu monipuolisesti.  Tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät lihastasapainoa ja parantavat ryhtiä, liikkuvuutta ja kehonhallintaa.  Rauhallisen alkulämmittelyn jälkeen tehdään tasapaino-, liikkuvuus- ja voimaharjoitteita.  Lopuksi venytellään ja rentoudutaan.  Tunti sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille.

Keppijumppa

Helppo alkuaskellus, jossa mukana keppi. Lämmittelyn jälkeen lihaskunto-osuus ja loppuvenyttelyt. Sopii kaikille Keppiaerobic

 

Kiinteytys

Haastavista askelsarjoista koostuva lämmittely, jonka jälkeen lyhyt lihaskunto-osuus, jossa keskitytään päälihasryhmien kiinteyttämiseen.

Kunnon treeni

Kehonpainoharjoittelu ilman monimutkaisia askelsarjoja.  Helppoa ja tehokasta kunnon kohennusta.  Tunnilla kehittyvät niin lihaskunto, kestävyys kuin liikkuvuuskin. 

Kuntojumppa

Peruskuntojumppaa; helppoa askeltamista, lihaskunto-osio ja loppuvenyttelyt.  Sopii hyvin myös aloittelijoille. Tunnille varusteeksi jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

Kuntopiiri

Helppo, lyhyt alkulämmittely.  Kuntopiiriharjoittelu: sykettä nostavia ja lihaskuntoliikkeitä vuorotellen.  Loppuvenyttelyt.  Sopii kaikille, myös miehille. Tunnille varusteeksi jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

Kuntotanssi

Vauhdikas ja tanssillinen tunti, jolla kunto nousee kuin huomaamatta.  Tunti koostuu tanssillisesta, aerobisesta osuudesta sekä tehokkaista lihaskuntoharjoitteista.  Jos haluat kohottaa kuntoa ja samalla tutustua eri tanssilajeihin, tämä tunti on sinua varten!  Aikaisempaa tanssitaustaa ei tarvita, tunti sopii myös aloittelijoille.

Lattarijumppa

Kuntojumppatunti, jossa alkulämmittely tehdään kevyesti tanssahdellen lattarimusiikin tahtiin. Lämmittelyä seuraa lihaskunto-osuus ja loppuvenyttelyt. Tunti sopii kaikille. Tanssin huumaa

 

 

 

Lavis-lavatanssijumppa

Lavis on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon.  Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa, että kukaan talloo varpaillesi. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppaa, jenkkaa, rock/jiveä, cha cha:ta ja sambaa. Tunnilla opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella.  45min tanssin jälkeen selkä- ja vatsalihasliikkeet sekä nopeat venytykset.

 

MFC kuntopallo

Monipuolinen koko kehon lihaksistoa vahvistava ja liikkuvuutta parantava harjoitusmuoto.  Välineenä käytetään eri painoisia painopalloja.  Tunneilla tehdään sekä yksilö- että pariharjoitteita.

Mind & Body

Alkulämmittely, lihaskuntoa rauhalliseen tahtiin omaa kehoa kuunnellen.  Sopii kaikille. Kehonhallintatunneilla ollaan paljain jaloin tai sukat jalassa.  Ylle kannattaa varata pitkähihainen paita ja mukaan juomapullo sekä pyyhe jumppa-alustan päälle laitettavaksi.

Mindfulness

Mindfulness-menetelmän avulla voi lisätä hyvinvointia ja stressinhallintaa.  Hyväksyvä, tietoinen läsnäolo herättää ihmisen olemaan nykyhetkessä ja aistimaan sitä tietoisesti sellaisena kuin se on.  Mindfulness-tunnilla tehdään ohjattuja istuma- ja kehomeditaatioita.  Tunti sisältää lempeää liikettä hengityksen tahdissa.  Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kokemusta.

MorningMix

Alkulämmittely, jonka jälkeen lihaskuntopainotteinen tunti.  Liikkeitä tehostetaan eri välineillä.  Tunnilla varusteena jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

 

Move it!

 

Move it-tunti on yhdistelmä koreografiaa ja lihaskuntoa. Kappale kappaleelta rakennetun tunnin ideana on sykekappaleiden ja lihaskuntokoreografioiden sujuva vuoropuhelu. Diskosta humppaan ja Paulasta Madonnaan! Tule mukaan hikoilemaan. U Gotta Move It! Just Do It!

Nia

Tanssillinen liikuntamuoto, jossa on elementtejä eri tanssi- ja kamppailulajeista sekä rentoutustekniikoista.  Nia on tehokasta, hauskaa ja luovaa liikkumista.  Nian koreografiat ovat helppoja.  Musiikki on vaihtelevaa ja inspiroivaa.  Tunnin lopussa on venyttely- ja rentoutusosuus.  Nia sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta.  Niaa tanssitaan paljain jaloin (myös ohuet tossut käyvät).  Mukaan kannattaa ottaa juomapullo ja pyyhe.

PHA

Tunti koostuu pattereista, joissa lihaskuntoliikkeet ja sykkeen kohotus vuorottelevat.  Liikkeet tehdään oman kunnon mukaan.  Ei sisällä askelsarjaa.  Loppuvenytelyt. Sopii kaikille. Varusteina jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

Pilates

Tunnilla tehdään koko kehon liikesarjoja seisten ja mattoharjoitteena. Voima ja virtaavuus yhdistetään pehmeisiin ja liukuviin liikkeisiin. Harjoitukset kehittävät liikkuvuutta, koordinaatiota ja vahvistavat sekä syviä että pinnallisia lihaksia. Tunti sopii kaikille ja kaikenikäisellä, koska tunnin tehon voi itse määritellä.

 

Piloxing

Piloxing on tehokas intervallitreeni, jossa nyrkkeily, pilates ja tanssi vuorottelevat. Pilates-liikkeet haastavat keskivartalon ja nyrkkeily takaa että syke nousee. Tunti ei sisällä pitkiä askelsarjoja tai vaikeaa koreografiaa, joten aloittelijakin pääsee nopeasti lajiin mukaan. Tunnilla on suositeltavaa olla paljain jaloin.

Rasvanpoltto

Koreografisesti haastava tunti, jossa pääpaino 45min askelsarjalla.  Lyhyt lihaskunto-osio ja loppuvenyttelyt.  Sopii lajia harrastaneille. Varusteina jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

Reisi-vatsa-pepputunti

Helpohko askelsarja 25min, lihaskuntoliikkeitä ja loppuvenyttelyt.  Sopii lajia harrastaneille. Varusteena tunnille jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

Seniorijumppa

Toimintakykyä ylläpitäviä lihaskuntoliikkeitä ja liikkuvuutta edistäviä venytyksiä.Pitää kehon ja mielen virkeänä!

Senioritanssit

Senioritanssit on liikuntamuoto joka perustuu kansainvälisiin kansantansseihin sekä vakio – ja latinalaisrytmeihin ,rentoja seuratansseja. Suomalaisittain  voisi kuvata perinteisten piirileikkien ja tanhujen välimuodoksi. Helppoja askeleita ,ei hyppyjä eikä juoksua. Omaa paria ei tarvita

ShowDance

Showdance on esittävän tanssin laji, jossa yhdistellään monipuolisesti eri tanssilajeja. Perinteinen showtanssi on alun perin irtautunut jazztanssista, johon on sekoittunut muun muassa vaikutteita discotanssista, hip hopista, baletista, latinalaisista tansseista ja afrotanssista. Vauhdikkaalla tanssitunnilla keskitytään monipuolisen lämmittelyn jälkeen tanssin tekniikkaan, niin keskilattialla, kuin salin poikki liikkuenkin. Tunnilla tehdään myös myös lihaskuntoa. Lopputunnista keskitytään yhteen koreografiaan, jota rakennetaan useamman viikon kerrallaan. Tunti sopii kaikille tanssista ja erilaisista askelsarjoista kiinnostuneille.

Step & Body

Intervallityyppinen step -tunti, jossa penkille askeltaminen ja lihaskunto-osiot vuorottelevat. Lihaskunto-osuuksissa käytetään oman kehon painon lisäksi erilaisia välineitä.

Step-aerobic

Helppoja askelsarjoja step-lautaa käyttäen, lyhyt lihaskunto-osuus ja lopuvenyttelyt.  Sopii kaikille. Varusteina jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

Sunday Special

Sunday Special tarjoaa joka sunnuntai erilaisen liikuntatuokion.  Neljä lajia ja ohjaajaa vuorottelevat.  Mukana on Jättipallojumppa (Eija Inki), Fascia Training (Hanna Heinonen), Jooga (Anne Syvälahti ) ja Rasvanpoltto (Kirsi Heikkilä)

JÄTTIPALLO: 4.9., 2.10., 30.10. ja 27.11.
FASCIA TRAINING: 11.9., 9.10., 6.11. ja 4.12.
JOOGA: 18.9., 16.10. ja 13.11. Huom! Jooga tunnit klo 11.15-12.30
RASVANPOLTTO: 25.9., 23.10. ja 20.11.

Syvävenyttely

Lyhyen alkulämmittelyn jälkeen rauhallisia venytyksiä.  Annetaan liikkeille aikaa ja painotetaan pitkäkestoisten venytysten vaikutusta lihaksiin, niveliin ja aineenvaihduntaan.  Tunnilla ei tarvita jalkineita.  Mukaan kannattaa varata pitkähihainen paita.

Tanssii Iinan kanssa

Kerran kuukaudessa Tanssitaan Iinan kanssa! Hauskaa ja hikistä menoa, jossa ei ratkaise tyyli vaan hauskanpito, heittäytyminen ja irrottelu. Musiikkia kappaleittain laidasta laitaan, hauskoista listahiteistä mukaviin vanhempiin suosikkeihin. Tällä tunnilla jalat eivät mene solmuun, koska liikkeet ovat helppoja, mutta ennen kaikkea ne ovat hauskoja ja energisiä. Syksyllä 2013 tanssipäivät ovat 29.9., 27.10. ja 24.11.

Tanssimix

Kuntojumppatunti, jossa alkulämmittely tehdään kevyesti eri tanssityylien tahtiin.  Lämmittelyä seuraa lihaskunto-osuus ja loppuvenyttelyt.  Tunti sopii myös senioreille.

Tehotreeni

Tehotreenitunnilla painotetaan lihaskunnon harjoittamista välineillä ja omaa kehon painoa hyödyntäen. Sisältää myös aerobisia osuuksia. Tunnin lopussa venyttelyt. Varmasti tehokas tunti!

TNV-Body/jumppa

Helpohko askelsarja 20min, lihaskuntoliikkeitä ja loppuvenyttelyt.  Sopii myös lajia vähemmän harrastaneille. Varusteena  jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

TNV-Pumppi

Helppo ja lyhyt alkulämmittely, jonka jälkeen lihaskuntoliikkeitä voimatankoa ja muita välineitä apuna käyttäen.  Loppuvenyttelyt.  Sopii kaikille, myös miehille. Varusteena tunnille jumppajalkineet, hikipyyhe ja juomapullo.

TNV-Xtreme

Tunti, joka on kaukana perusjumppatunnista!  Haasta itsesi ja kaverisi kottikärrykävelyssä tai vaikka viivajuoksussa.  Ei sisällä askelsarjaa, vain toiminnallisia harjoitteita.  Kauden aikana haastetta voi lisätä lisävastuksella.  Tarkoitettu hyväkuntoisille.

Venyttely

Lyhyt alkulämittely, jonka jälkeen pitkäkestoisia venytyksiä liikkuvuden lisäämiseksi.  Sopii kaikille, myös miehille. Tunnilla ollaan paljain jaloin tai sukat jalassa.  Mukaan hikipyyhe ja juomapullo.

Zumba /Zumba toning

Hikistä, rytmikästä ja hauskaa liikkumista eri tanssilajeja mukaellen.  Varusteena jumppajalkineet (voi myös olla paljain jaloin), pyyhe ja juomapullo.  Zumba toning-tunnilla tehosteena käsipainot.

Zumba Gold

Zumban rauhallisempi versio, joka sopii hyvin myös aloittelijoille ja senioreille.