Senioriliikunnan tuntikuvaukset

Kehonhuolto

Hyvän olon tunti, jolla kireydet saavat kyytiä ja koko keho kiinteytyy ja vahvistuu monipuolisesti.  Tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät lihastasapainoa ja parantavat ryhtiä, liikkuvuutta ja kehonhallintaa.  Rauhallisen alkulämmittelyn jälkeen tehdään tasapaino-, liikkuvuus- ja voimaharjoitteita.  Lopuksi venytellään ja rentoudutaan.  Tunti sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille.

Kevyt kehonhuolto

Tunnilla kehitetään liikkuvuutta, tasapainoa ja kehonhallintaa. Vahvistetaan heikkoja ja venytellään kireitä lihaksia. Tunnille voi osallistua myös istuen. Sopii kaikille.

Kuntojumppa/ Seniorijumppa

Rentoa liikkumista.  Toimintakykyä ylläpitäviä lihaskuntoliikkeitä ja liikkuvuutta edistäviä venytyksiä.

Lattarijumppa

Kuntojumppatunti, jossa alkulämmittely tehdään kevyesti tanssahdellen lattarimusiikin tahtiin. Lämmittelyä seuraa lihaskunto-osuus ja loppuvenyttelyt. Tunti sopii kaikille.

Lattiacurling

Lattiacurlingin esikuvana on jäällä pelattava skotlantilainen curling.  Välineet on kehitetty salikäyttöön pyörivien osien avulla.

Senioribaletti

Senioreille suunnattu tunti, jolla hyödynnetään baletin tekniikkaa erityisesti tasapainon ja vartalonhallinnan kehittämisessä. Harjoituksia tehdään sekä tangon ääressä, että keskilattialla. Lopuksi vetreyttävät venyttelyt.

Senioritanssit

Senioritanssit on liikuntamuoto joka perustuu kansainvälisiin kansantansseihin sekä vakio – ja latinalaisrytmeihin ,rentoja seuratansseja. Suomalaisittain  voisi kuvata perinteisten piirileikkien ja tanhujen välimuodoksi. Helppoja askeleita ,ei hyppyjä eikä juoksua. Omaa paria ei tarvita

Tanssimix

Kuntojumppatunti, jossa alkulämmittely tehdään kevyesti eri tanssityylien tahtiin.  Lämmittelyä seuraa lihaskunto-osuus ja loppuvenyttelyt.  Tunti sopii myös senioreille.

Tuolijumppa

Verenkiertoa lisäävää ja toimintakykyä ylläpitävää liikuntaa tuolilla istuen.  Sopii niille, jotka eivät voi seisten jumpata.